11 juni 2020

BYGGER DU DIN KOMPETENS NÄR TID FINNS?

Jag har valt att använda "corona-tiden" till att utbilda och utveckla mig själv så att jag är än mer kompetent när uppdragen kommer tillbaka igen. 

 

Under våren har jag haft äran att retorikträna mig själv med hjälp av fantastiska och kunniga Klara Härgestam från Klara Besked. 

 

Jag har bland annat lärt mig att:

 

🌱... det är relevant att beskriva och berätta om min karriär och mina erfarenheter – det är inte skryt. Tvärtom skapar det kompetens-signaler och tillit till att det är värt att lyssna på mig.

🌱... jag kan skruva upp tempot och energin ännu mer, speciellt på film där skärmen tar bort en del av utstrålningen och gör tittaren mer otålig.

🌱... jag aldrig kommer bli fullärd utan det finns potential för mig att fortsätta utvecklas i all evighet. Den insikten inspirerar mig och gör mitt jobb ännu roligare!

På vilket sätt bygger du din kompetens just nu?

2 juni 2020

VÅGAR DU SLÄPPA KONTROLLEN OCH GE ANSVAR?

..eller har du svårt att låta någon annan lösa problemet på sitt sätt? 🤔

📍 Att delegera och ge ansvar skapar utveckling och motovation hos den du leder men det betyder också att du släpper kontrollen över hur jobbet blir gjort.

📍 Du behöver lita på att den du delegerar till har kompetensen och viljan att slutföra uppgiften, inte precis på det sätt som du tänkt dig men ändå bra, kanske till och med bättre än om du själv gjort det.

Om du har svårt att släppa kontrollen testa följande:

🌱 Prata FÖRVÄNTNINGAR – var tydlig med dina förväntningar och skriv gärna ner dem. Följ upp efteråt genom att ni tillsammans stämmer av slutresultatet.

🌱 Börja med att delegera sådant som du tycker är TRÅKIGT eller inte är så bra på – det som är viktigt för dig är oftast svårare att släppa kontrollen på.

🌱 TÄNK INTE på hur du själv hade löst uppgiften utan låt personen lösa det på sitt sätt – om du inte har en bestämd bild av hur jobbet ska göras är det svårare att bli missnöjd över hur det görs.

⁉️ Hur gör du för att våga delegera och släppa kontrollen?

#boostcompetence
#ledarskap
#kommunikation

19 maj 2020

Hur fyller du kassavalvet?

Erfarenhet får vi genom att GÖRA. Förmågan att fånga andras intresse och nå fram med mitt budskap har jag skaffat mig genom att utbilda och leda kollegor runt om i världen. Varje gång jag står inför en ny grupp har jag mina tidigare möten med mig i min kunskapsbank, som idag är som ett knökfullt kassavalv.

Jag har varit i länder som jag aldrig kunnat drömma om att jag skulle besöka och överallt mött MÄNNISKOR. Människor med en annan bakgrund än mig, uppväxta med andra traditioner, levnadssätt, språk och kultur men alla lika mycket MÄNNISKOR.

Även upplevelser utanför konferensrummen har byggt upp min kunskapsbank:

  • INDIEN – En trafiksituation där jag med min bristande erfarenhet inte själv kunde korsa gatan - fick kroka arm med en kollega på var sida, blunda och låta dem leda mig rakt genom trafiken över till andra sidan.

  • CHILE – Redan i säkerhetskontrollen i Miami kunde jag se vilken som var chilenarnas populäraste väska: Fjällrävens Kånken - samma väska som jag, 7 år gammal, hade på ryggen när jag stolt gick till skolan i första klass.

  • ZAMBIA – Med barn som ständigt frågade mig om en krona när jag tog min kvällspromenad gick jag till bankomaten för att ta ut lite kontanter. Förvånades när maskinen tog mitt Visa-kort men förvånades ännu mer nästa dag, när jag fick tillbaka kortet för att min kollegas väns fru jobbade på banken som ägde bankomaten.

 

Vilka erfarenheter har du lagt i din kunskapsbank?

28 april 2020

Do you walk the talk?

Ni vet sägningen: ”Barn gör inte som vi säger - de gör som vi gör”. Om du verkligen vill leda andra till ett specifikt beteende så börja med dig själv.

Är du i ledarrollen och har förväntningar på vad dina projektmedlemmar, medarbetare eller andra som leds av dig ska göra, se till att du själv GÖR det innan du SÄGER det. Gapet mellan det vi kommunicerar och hur vi agerar är nämligen illavarslande stort.

Att vara en god förebild och göra det som du förväntar dig att andra ska göra är ett effektivt sätt att påverka och få andra att göra det du vill.

⁉️ Förväntar du dig att alla är tillgängliga under dygnets alla timmar? ➡️ Börja med att skicka viktiga mejl kl.23:10

⁉️ Förväntar du dig att era möten är drop-in möten där de som har möjlighet kommer i tid och andra kommer och går som det passar? ➡️ Kom då 10 minuter efter att mötet börjat och gå 5 minuter innan det slutar för att du har ett annat möte som är viktigare.

⁉️ Förväntar du dig en arbetsplats utan arbetsglädje? ➡️ Se till att inte skratta, ge inga komplimanger eller leenden och undvik ögonkontakt.

Hur leder du genom det du gör? 🚯
 

21 april 2020

När är du i ditt esse?

Jag har ett brinnande intresse för utbildning och hur vi bäst förmedlar kunskap till andra. När jag utbildar så trivs jag verkligen med livet, jag känner mig som ”fisken i vattnet" och full av energi.  Då är jag i mitt esse!

Varför trivs jag så bra i den rollen då?

📌Jag har alltid älskat skolan och den lärande miljön
📌Jag lekte ofta lärare när jag var liten (min lillasyster fick vara min elev)
📌I yrkeslivet har jag ständigt sökt mig till ”lärarrollen” utan att vara i skolans miljö. Som skidlärare, projektledare, chef och företagare.

Vad är det jag gillar då?

☀️ Att läsa in mig på ett ämne, stöpa om det, skapa roliga övningar, hitta en röd tråd med en twist och att överraska – det jobbet är så roligt så jag helt glömmer tid och rum.

☀️ Att se i deltagarnas ögon att de får insikter, att deras tankar kopplas ihop med mina kunskaper till något de har användning av och att en gnista har tänts. Inget slår känslan av att kunskapen har nått fram och blivit till deras – det är det bästa jag vet.

I vilken roll eller situation är du verkligen i ditt esse? 

21 april 2020

Vilka är dina bästa ledaregenskaper?

Min ena son sa en gång till mig att jag är ”ledaren i familjen”. Jag blev osäker på om han tyckte det var något bra eller inte. Han förklarade då att ”alla behöver en ledare” och det har han ju rätt i. Ibland är ledaren formell och uttalad i form av chefsrollen och ibland är ledaren helt enkelt den som andra väljer att följa.

Den bästa och mest uppskattade ledaren är sällan den som höjer rösten och pekar med hela handen. För mig är en bra ledare någon som får andra att följa och hur vi gör det kan vara olika.

Här kommer fem egenskaper som jag tycker är viktiga i mitt ledarskap (oberoende av om det är mina medarbetare eller familjen som jag leder):

  • WALK THE TALK – Att vara en god förebild och göra det som du förväntar dig att andra ska göra är ett effektivt sätt att påverka och få andra att göra det du vill. Om du förväntar dig att andra kommer tid och förberedda till era möten så börja med att göra det själv.

  • TA ANSVAR – och fatta beslut. Undersökningar visar att människor mår bättre av ett diktatoriskt ledarskap än inget ledarskap alls. Ovisshet leder till otrygghet och även om inte alla håller med om ett beslutet så är det ändå något att förhålla sig till. Då vet vi vad som gäller och det skapar trygghet.

  • GE ANSVAR – och tro på andras förmåga. Vi växer genom att få ansvar och när någon annan tror att jag kan så börjar jag också tro det och dessutom är jag villig att göra ännu mer. Våra barn började tidigt ta bussen till träningen, även om jag har möjlighet att köra dem så finns det ett värde i att få klara det själv. Om detta gick bra vad mer är då möjligt?

  • PRATA – Berätta om dig själv och ditt uppdrag, dina utmaningar, informera om det du vet, var öppen och så transparent som möjligt. Medarbetare, precis som barn, känner om du inte är ärlig och tystnad leder oftare till spekulationer och att fjädrar blir till hönor.

  • LYSSNA - Visa ett genuint intresse för de du leder, ställ frågor om vem dom är, vad som intresserar och motiverar dem, du kommer få så mycket tillbaka. à Är du inte intresserad av människor? Då tror jag att det finns en roll som passar dig mycket bättre än chefsrollen.

 

Vilka egenskaper värdesätter du hos en ledare?

14 april 2020

Är du modig?

För två år sedan sa jag upp mig från det som varit min arbetsplats, min utmaning, min bästa skola, min glädje och min trygghet i 14 år.  En dag var jag färdig med mitt uppdrag och det var helt enkelt dags att flyga ut för att utvecklas och skapa utrymme för nya upplevelser och utmaningar.

Mina sista månader var de mest fantastiska månaderna jag upplevt i arbetslivet. Mina medarbetare, chefer och kollegor, både nära och de mer på distans, tog sig tid och gav mig så fin feedback, både muntligt och skriftligt.

En vanlig kommentar till mitt beslut var ”Vad modig du är!”.  ”Tack” sa jag utan att känna mig det minsta modig. Att göra det som är rätt för mig, det jag känner glädje och entusiasm inför, det som är ett relativt lätt beslut, det är inte mod för mig.

Mod för mig är att göra:

  1. … det jag är rädd för

  2. … det jag mår lite illa av och helst vill skjuta upp

  3. … det som är obekvämt

Som tillexempel att posta en mängd porträttbilder på mig själv. Men det som är modigt för mig är antagligen inte samma som är modigt för dig.

Vad gör du som är modigt och vad önskar du att du hade mod att göra?

6 april 2020

Utbilda andra med framgång

Om du har kunskaper och erfarenheter som är värdefulla för andra då är det perfekt om du också kan lära ut det du kan.

Här kommer tre saker som är värda att tänka på när du tar dig an utbildarrollen:

  • Skapa en LÄRANDE MILJÖ

För en framgångsrik kunskapsöverföring behöver dina deltagare känna sig trygga och bekväma med dig och i gruppen så att de vågar ställa sina frågor och delta aktivt i diskussioner och övningar. Det är du som utbildare som är ansvarig för att skapa den lärande miljön.

  • Planera in VARIATION

Vi är olika och det betyder också att vi lär oss olika. För att göra innehållet intressant och förståeligt behöver olika metoder, verktyg och tekniker användas. Variation gör dessutom utbildningen roligare både för deltagarna och dig som utbildare.

  • Visa hur innehållet är RELEVANT

När vi går en utbildning vill vi lära oss sådant som är användbart och till nytta i vardagen. Du som utbildare är expert på ämnet så för dig som utbildare är det enkelt att förstå värdet av din kunskap. Hjälp dina deltagare att koppla kunskapen till sitt eget dagliga arbete så att nyttan blir tydlig också för dem.

Vilka punkter skulle du vilja lägga till på den här listan?

31 mars 2020

Reseledare, ett drömjobb 1997

Som 21 åring var reseledaryrket min dröm: ett äventyr och en utmaning!

Jag var så stolt när jag bar min uniform, på sommaren vid medelhavet och på vintern i alperna. Syftet var aldrig något annat än att jag ville ha roligt och utan att vara medveten om det var jag ständigt utanför den bekväma zonen, utvecklades och lärde mig sådant som jag har mycket nytta av idag.

 

Lärdomar som reseledarrollen gav mig:

  1. Skilja på person och prestation – det tog ett tag för mig att inse att gästen inte skäller på mig utan på märket jag har på bröstet

  2. Vanan att presentera inför andra – att med passion och inlevelse flera gånger i veckan leverera exakt samma budskap för nyanlända gäster på välkomstmötet

  3. Lönen är verkligen inte allt – många arbetstimmar och få sedlar i lönekuvertet saknade betydelse när alla mina behov, både de basala och de självutvecklande, var tillfredsställda.

 

Jag är övertygad om att även om inte varje arbetsuppgift eller roll innebär ”wow-jobbet” eller är en del av drömyrket så lär vi oss något i varje ny erfarenhet.

Vad har du lärt dig i dina tidigare jobb som du har användning av idag?

1 februari 2020

Grattis på 1-års dagen!

Ett år som började med att jag på uppdrag av min proffsiga livscoach och vän  satte mig ner och beskrev känslan av mitt ”wow – jobb”. Jag skrev:

"När jag har mitt ”wow-jobb” känner jag mig upprymd, glad och stolt. Jag känner mig kreativ och full av energi och vill bara göra, göra och göra. Det pirrar i kroppen av upprymdhet och förväntan. Jag känner mig framgångsrik och fri och vill bara hoppa runt och dansa i rummet."
 

Idag dansar jag runt och känner mig just upprymd, glad och stolt, kreativ och full av energi för att jag har skapat mig mitt ”wow-jobb”.

 

Första månaderna var oerhört obekväma och läskiga, jag kunde bara inte förstå hur det skulle gå till att skapa Boost Competence och vem som skulle vara min kund. Idag får jag göra precis det jag tycker allra mest om, utbilda och utveckla människor framförallt inom områdena kommunikation och ledarskap.

Nu ser jag fram emot nya spännande uppdrag och fortsatta framgångsrika samarbeten under 2020 och en lång tid framåt.

 

2 oktober 2019

Är du redo för en mentor?

I en tid när det enda vi säkert vet om framtiden är att vi inte vet hur framtiden ser ut och förändringar sker i en allt snabbare takt, finns det då något att lära av ett mentorskap?

Absolut!  Mentorskap är ett kraftfullt verktyg för personlig utveckling och ett effektivt sätt att utvecklas i sin karriär och yrkesroll. Att bygga en nära relation genom personliga möten och diskussioner om sådant som intresserar er båda ger obeskrivligt värde. Du lär av din mentorns erfarenheter, kunskap och personliga åsikter samtidigt som du upptäcker nya saker om dig själv.

Skulle du vilja ha en mentor, börja med att fundera på följande?

  1. Mål – Vad är det du vill få ut, lära dig och utveckla genom mentorskapet?

  2. Vem – Har du någon person i ditt nätverk som du känner respekt och förtroende för som skulle vara en bra mentor för dig?

  3. Fråga – Att få frågan om att bli någons mentor är hedrande och en komplimang. Ta mod till dig och fråga, tänk på att oberoende av svaret så har du gjort någon glad.

28 augusti 2019

Är du motiverad?

Med tillräckligt stor motivation kan vi skapa fantastiska förändringar. Motivation ger oss vår drivkraft och väcker vår lust till handling för att nå ett önskat mål. Det är motivationen som får oss att ständigt fortsätta arbeta mot målet utan att ge upp på vägen.

Vi hör ibland andra eller oss själva säga saker som ”Jag önskar jag hade mer motivation” eller ”Jag känner mig så motiverad att göra det”.  Vad skapar då denna motivation som får oss att dag efter dag göra det som tar oss mot vårt mål?

Om du söker efter motivation kan det vara en god ide att först tänka på följande:

  1. Skapa ett syfte och en målbild –Tänk på varför du verkligen vill detta, vilken förändring det skulle innebära och hur förändringen skulle få dig att känna.

  2. Säkerställ att ditt ”varför” är ditt och ingen annans – Vi är alla unika och det som motiverar någon annan behöver inte alls vara det som motiverar dig.

  3. Planera för motivationssvackorna – Vad ska du göra de dagar då motivationen inte finns där, när målet känns oåtkomligt eller oviktigt? Ha en plan för hur du ska agera dessa dagar för de kommer att komma.

Så, vad motiverar dig i höst?

8 augusti 2019

Hantera förändringar

Saker förändras, vår omvärld förändras ständigt och i en allt snabbare takt. Många förändringar är bra och andra mindre bra. Vissa tycker om förändringar och andra inte. 

På arbetsplatsen kan många förändringar upplevas som en börda, ”Ska vi organisera om nu igen” eller ”Jag tycker om min nuvarande chef, jag vill inte ha en ny”. Vi vet vad vi har men inte vad vi får. Ibland känns det inspirerande med nytt, det ger hopp om förbättring. Ibland känns det betungande, nu får vi jobba ännu hårdare.

Att lägga kraft på något som vi inte kan påverka är bortkastad energi men att göra det lilla vi kan för den stora förändringen visar på mod och styrka. Något vi alla kan påverka är vår egen attityd och inställning.

Nästa gång du står inför en förändring du inte önskat, tänk efter vilken attityd du väljer att ha till den.

“Ge mig kraft att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

Tolkning av sinnesro bönen

24 juli 2019

Kan enkla vanor ge superkrafter?

Kan det i en ständigt förändrande värld finnas ett värde i att behålla det som är invant och hemtamt? Vi strävar hela tiden efter nya utmaningar, upplevelser, tekniker och kickar men kan det också vara utveckling att inte utvecklas? Att fortsätta göra så som vi alltid gjort.

Det sägs att vi behöver lägga 10 000 timmar på något för att bli riktigt bra på det. Kan det också var så att om vi gör något 10 000 gånger så ger det rikligt bra resultat?

Om du har en vana som du trivs med tänk på vad den ger dig. Tycker du om att varje morgon läsa serierna längst bak i dagstidningen? Det ger några sekunders underhållning vid frukostbordet, kanske ett litet leende på läpparna. Det gör ingen stor skillnad i den enskilda stunden men tänk dig att du dag efter dag och år efter år har det som en vana och tillslut har du en inneboende bank av 10 000 korta glädjefyllda tillfällen, 10 000 små leenden i din kropp.

En enkel vana som när den upprepas 10 000 gånger byggts upp till en fantastisk inneboende leendebank. Vilka positiva vanor har du?

18 juli 2019

Ta emot utvecklande feedback

Tycker du att andras åsikter om vad du borde göra annorlunda är irriterande och något de borde hålla för sig själva eller törstar du efter konstruktiv feedback som visar hur du kan utvecklas och bli bättre?

Utvecklande feedback kallas ofta för negativ feedback, det vi menar är feedback med en önskan om att vi ska göra något på ett annat sätt nästa gång.

Genom att ta emot utvecklande feedback med ett öppet sinne och tacksamhet har vi stora möjligheter till personlig utveckling och att lära oss mer om oss själva och hur vi uppfattas av andra.

Nästa gång någon ger dig utvecklande feedback testa följande:

  1. Lyssna och förstå – utan att avbryta eller förklara, håll ögonkontakt och bara ta in orden som sägs om di

  2. Tacka – när någon tar sig tid att ge dig feedback och dela med sig av sin åsikt för att du ska ha möjlighet att göra bättre nästa gång se till att de får en bra känsla så de gärna fortsätter ge utvecklande feedback till andra

  3. Välj – feedback är en persons åsikt och ingen lag, det är du som väljer om du vill göra en förändring eller inte.

 

12 juli 2019

Semester och tid för återhämtning

Sommar och semester innebär för många tid för återhämtning, men hur återhämtar vi oss?

”Äntligen ledigt och tid för att göra allt som vi annars inte hinner” kan lätt övergå i en ambitiös agenda med garage som ska rensas, grillmiddagar som ska ordnas, släktingar som ska besökas och altaner som ska byggas.

Är återhämtning verkligen att hinna med och göra så mycket som möjligt eller är återhämtning snarare att stanna upp och inte göra så mycket utan mer bara vara?

Om du inte har reflekterat över din återhämtning ännu kanske dessa tre punkter kan vara till hjälp:

1. Sänk ambitionen - stryk 70% av punkterna på din ”att-gör-i sommar-lista” och fokusera på de resterande 30%.

2. Skippa klockan - följ din egen mat-och-sov-klocka några dagar och känn hur det känns. Kanske kan du upptäcka något nytt om dig själv.

3. Vila – Återhämtning innebär att fylla på våra energidepåer. Beroende av vilket tempo livet har resten av året har vi olika behov av påfyllnad. Kanske behöver du två veckor i hängmattan innan energin fyllts på så pass att du kan börja tänka på att tända grillen och bjuda hem några vänner.

Ha en härlig återhämtande sommar!

24 juni 2019

Växa av positiv feedback

Tar du emot feedback som den gåva det är? Blir du glad och tacksam när någon vill ge dig feedback för något de tycker att du gjort riktigt bra eller blir du generad och viftar bort det hela med en kommentar om ”nybörjartur”? Du kanske till och med börjar förklara vad du inte gjort bra?

Genom att ta emot positiv feedback med ett öppet sinne och tacksamhet kan du både bygga starka relationer och utveckla dig själv. Nästa gång någon ger dig positiv feedback testa följande:

1.       Lyssna – utan att avbryta eller förklara, håll ögonkontakt och bara ta in orden som sägs om dig

2.       Tacka – när någon tar sig tid att ge dig feedback och visar dig omtanke, se till att de får en bra känsla så de gärna fortsätter sprida positiv feedback till andra

3.       Njut – oberoende av om du håller med eller inte så tycker någon att du har gjort något riktigt bra så njut av det!

29 maj 2019

Ge feedback som en gåva

Berättar du för din kollega varför du tyckte att hens presentation var den absolut bästa på senaste månadsmötet eller är du som de flesta och får det aldrig sagt?

Feedback är en gåva. Det är något fint som vi ger av omtanke och för att vi vill hjälpa någon att växa och utvecklas - det ska inte utnyttjas som en möjlighet att bli av med vår egen frustration. Feedback ska vi ge på beteende, sådant som vi ser och som mottagaren har möjlighet att påverka. Den ska också vara specifik och ges i rimlig tid efter händelsen så att personen som får feedbacken har en möjlighet att minnas tillfället och sitt beteende.

Vi vill alla vara duktiga och de flesta älskar att höra att det de gör är bra. När feedbacken dessutom är specifik så växer vi mentalt flera centimeter. När vi blir överösta med feedback om vad vi gör bra blir vi också betydligt mer mottagliga för feedback som pekar på vår förbättringspotential.

Så sammanfattningsvis: Önskar du ändra någons beteende med hjälp av feedback, börja med att ösa på med massor av gåvor som förstärker det som är bra.  

22 maj 2019

Gör du det hellre imorgon?

Har du en tendens att skjuta upp saker till senare? Jobbar du febrilt kvällen innan deadline för att bli klar i tid och tänker att nästa gång… då ska jag börja i god tid. Eller har du intalat dig att du jobbar bäst under press?

Ingen har väl ett så välstädat hem som en student under tentaperioden. Plötsligt är det så viktigt att dammsuga och torka golv! Aktiviteter som annars har en låg prioritet och inte anses som särskilt roliga blir plötsligt gjorda när något ännu jobbigare står på agendan. Uppgifter vi skjuter upp är ofta något obehagligt, tråkigt eller koncentrationskrävande som inte ger en omedelbar belöning.

Att ändra ett uppskjutarbeteende kräver en del jobb, testa detta:

1.       Identifiera vilken typ av uppgifter det är du framförallt skjuter upp så att du kan vara extra uppmärksam när du har en sådan på agendan.

2.       Planera in del-belöningar som gör uppgiften härligare.  När du kommit en bit in i uppgiften är motståndet ofta mindre och du slutför av bara farten.

3.       Njut av att du har slutat städa och börjat göra det som verkligen är viktigt.

15 maj 2019

Bli en bra nej-sägare!

Tycker du att det är svårt att säga nej? I så fall är du inte ensam.

Varför är ett till synes så enkelt ord så svårt att säga? Ofta handlar det om att vi inte vill göra någon besviken eller vara en bromskloss. 

 

Följden av att inte säga nej blir att du låter andra tro att du kommer leverera eller delta och då blir irritationen och besvikelsen än större när nej-et väl är ett faktum. Det snällaste du kan göra är att svara nej direkt. När du ger tydliga besked och sätter gränser får du också respekt. Tänk på att ingen svarar nej jämt och när du säger nej betyder det också att någon annan får chansen att säga ja.

 

Vill du bli bättre på att säga nej, ha detta i åtanke:

 

1. Öva på små nej. (”Vill du ha kaffe?” ”Nej tack”

2. Tacka nej trevligt, få blir irriterade på någon som är vänlig. (”Nej, men tack för erbjudandet det kommer göra någon annan glad)

3. Håll inne med långa förklaringarna, intresset för varför du svarar nej är ofta ganska svalt.

8 maj 2019

Får du resultaten du önskar?

Albert Einstein lär ha sagt att höjden av dumhet är att göra samma sak om och om igen och samtidigt förvänta sig ett annat resultat. Det han ville säga var väl antagligen att om du vill ha något nytt får du också se till att göra på ett nytt sätt. Ibland är det dock inte så lätt att se vad det är vi gör som ger de resultat vi får och framförallt inte får.

Det kan ofta ses som enklare att se vad andra skulle kunna göra annorlunda i sina liv för att ändra på sina resultat.  Att se vad jag själv kan göra annorlunda kan var desto svårare, vi blir ofta hemma blind och är det inte att vi är hemma blinda som är vårt problem så kan det vara modet att göra annorlunda som saknas.

Om du har modet och vill ha andra resultat gör så här:

  1. Följ Einsteins råd, gör inte som du brukar göra utan gör något annat

  2. Gör det länge, mycket längre än du egentligen har tålamod till

  3. Utvärdera resultaten (om du inte är nöjd starta om på 1 igen)

 

2 maj 2019

Ditt personliga varumärke

Vad som sägs om dig när du inte är i rummet, det är ditt personliga varumärke. Det kan vara värt att reflektera över vilken bild du vill att andra ska ha av dig och vad du gör för att förstärka den bilden.

Är det exempelvis viktigt för dig att hålla överenskommelser och leverera i tid? Ska en leverans från dig också överträffa allas förväntningar? Vill du dessutom att andra ska ha en bild av dig att du är positiv och lösningsfokuserad och att du säger ja till alla utmaningar som kommer din väg? Nu har du verkligen ett varumärke att leva upp till.

Högt ställda krav är såklart fantastiska om du kan leva upp till dem men när uppdragen blir för många och dygnets timmar för få är det bra att ha tänkt igenom vad som är allra viktigast för dig i ditt varumärke. Vet du det så vet du hur du ska prioritera.

För att identifiera och stärka ditt varumärke, ställ dig själv följande frågor: 

  • Vad vill jag att andra ska säga om mig när jag inte är med?

  • Vilka beteenden har jag som stärker den bilden?

  • Vilka beteenden kan jag lägga till för att förstärka bilden?

  • Har jag något beteende som försvagar bilden av mig och därför bör fasas ut?

 

10 april 2019

Kvalitetstid - finns det?

Är tid alltid tid eller finns det tid med olika värde? Kvalitetstid är numera ett vedertaget begrepp som ofta nämns i samband med familj eller barn och brukar innebära att göra något trevligt tillsammans.

 

Vad är då motsatsen till kvalitetstid? Icke-kvalitetstid, dålig tid, försumbar tid eller något annat?

 

Kvalitet definieras som "en produkt eller tjänsts förmåga att tillfredsställa och helst överträffa kundernas krav, behov och förväntningar". Betyder det att kvalitetstid är de stunder då våra krav uppfylls och våra förväntningar överträffas? Är icke-kvalitetstid i så fall bara en transportsträcka på väg mot nästa tillfälle av kvalitetstid? Kan tvätta kläder vara kvalitetstid? Kan vi ha kvalitettid när vi städar? När har vi kvalitetstid på jobbet?

 

Ett annat sätt att se på tid och hur vi använder den är att fundera över hur närvarande vi är i stunden. Kanske är det inte vad vi gör som avgör om det är kvalitetstid, utan snarare hur vi gör det. Så skulle i teorin all vår tid kunna vara kvalitetstid.

Hur definierar du din kvalitetstid?

2 april 2019

 

Får du svettningar och ett lätt illamående när du tänker på att ställa dig inför en grupp människor och presentera? Eller är du den något sällsyntare sorten som måste dras ner från scenen för att tystna?

 

Oberoende av vilken sort du är, om du vill nå fram, finns det några saker som är värda att tänka igenom innan du ställer dig upp för att hålla en presentation:

 

1.     Definiera ditt budskap.

Tänk noga igenom vad det är du vill förmedla. Vad ska de som lyssnar ta med sig från din presentation? Begränsa budskapet till tre huvudpunkter, det är vad som går att minnas.

2.     Planera för tydlighet.

En tydlig struktur som enkelt går att följa och som hjälper åhörarna att minnas ditt budskap är:

  • inled med att berätta vad du kommer att berätta

  • fortsätt med att berätta det

  • avsluta med att berätta vad det är du just har berättat

3.     Var kreativ.

Tänk ut vilka verktyg eller vilken rekvisita som kan vara till hjälp för att stärka ditt budskap och göra dig unik så att det är just din presentation som blir ihågkommen. Det behöver sällan vara avancerat, att visa en bild eller ett föremål gör stor skillnad.

 

Lycka till med förberedelserna!

Förbered för framgång - när du presenterar

Förbered för framgång - när du presenterar

Förbered för framgång - när du presenterar

25 mars 2019

 

 

 

 

 

 

Har du ibland tänkt tanken ”om ändå andra var lite mer som mig, vad enkelt allt skulle vara”? Det skulle det säkert vara, enkelt alltså - men skulle det vara utvecklande?

I en värld med information och kunskap i överflöd är det omöjligt för någon att kunna allt men väldigt möjligt för alla att kunna något. I en grupp där alla är jätteduktiga på exempelvis äpplen, får vi en grupp som är oerhört starka och kompetenta på äpplen. Om vi istället skapar en grupp där alla har sin egen unika kompetens som melon, äpple, citron och kiwi, då har vi breddat kompetensen från ett område till fyra. Dessutom har vi möjligheten att mixa våra områden till fruktsallad, i många fler kombinationer av kompetenser än fyra enskilda var för sig.

Att tänka ut nya sätt att skapa en fruktsallad när du är expert på äpplen kan vara utmanande. Genom nyfikenhet och intresse för andras olikheter, kunskap och erfarenheter kan vi ta del av styrkan i olika och skapa något betydligt mer värdefullt än en fruktsallad på bara äpplen. Vilka ingredienser vill du att din fruktsallad ska innehålla?

Kraften i fruktsallad

12 mars 2019

Förväntar du dig ett maraton?

 

 

 

 

Vad händer om du alltid förväntar dig att du ska springa ett maraton när du egentligen är en riktigt bra 10 km löpare? Förväntar du dig maratonsträckan av dig själv varje gång så kanske du ger upp innan du ens börjat.

 

Ibland lyckas du prestera på topp och når 15 km men eftersom din förväntan är ett maraton så är du fortfarande missnöjd när du egentligen borde fira din framgång. En förväntan på att klara 12 eller till och med 15 km skulle kunna vara en bra utmaning som triggar dig att prestera lite mer och ännu lite bättre än dina riktigt bra 10 km som du vanligtvis presterar.

 

Gapet mellan din verkliga prestation och din förväntan kan vara resultatet av hur du känner dig. Om du upplever att du lyckats eller misslyckats. Du sprang 15 km och förväntade dig 12 eller du sprang 15 km men förväntade dig 42.

 

Hur ofta lever du upp till dina egna förväntningar?

Vi har alla 1440 minuter till vårt förfogande under ett dygn. Det är den tid vi alla har. Vi kan däremot uppleva att vi har mindre tid än andra, och tänka att "min tid räcker inte till", "om jag bara kunde få tid över". Det beror så klart inte på att vi har olika mycket tid, utan att vi väljer att använda den tid vi har på olika sätt.

 

Det vi lägger vår tid på är det som kommer att växa och utvecklas, så logisk är tiden. Har vi ett trädgårdsland som vi rensar och vattnar varje dag kommer vi kunna äta rikligt goda morötter i augusti. Petar vi däremot ner några frön och hoppas att regn och sol kommer lösa allt blir det antagligen inte många morötter att njuta av.

 

För att kunna fokusera vår tid på det som är viktigt behöver vi först veta vad som är viktigt. På arbetsplatsen kan det vara företagets värderingar och strategi som förtydligar det.  

 

Mailboxen är ett väl använt arbetsverktyg i många företag idag och en stor del av dygnets 1440 minuter används till att svara på e-mail.

 

Hur många av de e-mail du svarar på får dina morötter att växa?

 

Att ta sig an en ny utmaning som att leda ett projekt eller börja en svår utbildning kan vara som att lägga ett 1000-bitars pussel. Först är helheten otroligt svår att greppa och du förstår inte hur det ens är möjligt. Du tänker "Hur ska jag någonsin klara detta"?

 

En hög av ettusen bitar i olika nyanser av blått. Men så börjar du sortera ut kantbitarna och sakta men säkert går det att pussla ihop ramen. Du hittar några andra bitar som passar ihop, bygger ihop dem på sidan av innan det är tydligt var i bilden de passar in.

 

Ibland känns det som om hela pusslet står stilla i flera dagar också plötsligt är det som om ögonen får en annan skärpa, ett nytt perspektiv, och du hittar flera bitar som hör ihop.

 

Tålamod, tid och hårt arbete ger resultat. Det kan kännas omöjligt att lägga ett tusenbitarspussel när alla bitar har någon nyans av blå men det finns bara ett sätt att göra det på - lägg en bit i taget. Vilket är ditt angreppssätt när du tar dig an nya utmaningar?

 

Tre bilder av dig

Det finns tre bilder dig:

1. Den du tror att du är

2. Den andra tror att du är

3. Den du verkligen är.

 

Åtskilliga är de tillhörigheter som idag fyller ”Lost and found” kontor världen över, kvarglömda av människor som tror att de är ordningsamma (1). Någon annan tror dock att en person som glömmer sin mobiltelefon på ett flygplan är slarvig. Verkligheten är kanske snarare att personen som har hög tilltro till sin egen förmåga att ha ordning på sina grejer inte tänker på att se sig om vid sin plats i glädjen över att ha kommit fram till sin destination. Genom reflektion och ökad självkännedom skulle personen kunna komma fram till att hen är ivrig snarare än slarvig (3). Den tredje bilden av dig, den du verkligen är, är den viktigaste för att kunna leda dig själv på ett framgångsrikt sätt. Ett enkelt beteende som att vända sig om och säkerställa att alla tillhörigheter är med innan du lämnar en sittplats gör livet en smula enklare, ett bra beteende som kan utvecklas till en god vana.

Att reflektera över orsaken till dina beteenden är en bra start för att förstå vem du verkligen är. Vad gör du för att lära känna dig själv bättre och förbättra ditt självledarskap?

Välkommen Boost Competence

Kontakt

 

©2019 Boost Competence Sweden AB, Norrhagevägen 6, 71993 Vintrosa Sverige

 

Tel. +46(0)703973411

 

Email: info@boostcompetence.se

  • Facebook - svarta cirkeln
  • Linkedin - svarta cirkeln
  • Instagram - svarta cirkeln